fredag den 1. maj 2009

Interview med K - hjemløs

(…) Hvordan er du blevet hjemløs?
K: ja, jeg var jo oppe i Grønland. Jeg var fiskeriaktør, jeg havde lejlighed. Så gad jeg ikke mere at være deroppe og så tænkte jeg: NU vil jeg sgu prøve at være hjemløs. Jeg er godt nok uddannet fiskeskipper af 1. grad og så har jeg sejlet kanalrundfart og sejlet med Royal arktisk, til sidst gad jeg ikke mere. Og lige pludselig så sagde jeg at nu vil jeg sgu prøve at være hjemløs.. og jeg har faktisk været hjemløs i flere år.

Hvornår flyttede du til Danmark?
K: Det er 4 år siden.

Og du kommer på morgencaféen hver dag?
K: Ja, når de har åbent, altid kl 6, så er jeg én af de første som kommer.

Gør morgencaféen en forskel i din hverdag?
K: ja det er det bedste sted at være, de er skide flinke Michael og Lotte… (leder og pæd.) i forhold til dem derovre (herberget SG), jo der er et par stykker der er skide flinke, altså i stengade.

Kan du li’ at være hjemløs?
K: aaaj ikke li’… det er faktisk systemet der har gjort mig hjemløs. Det er ikke så lang tid siden jeg sejlede med en fisketroller oppe i Grønland, som er dansk ejet, kommer fra Bornholm og Nexø. Der er 60 meter stor og fanger rejer i vest og øst Grønland. Så sejler vi én måned ad gangen ude og så når jeg kommer hjem er jeg hjemløs, til gengæld, når jeg så er ombord, lever jeg et luksusliv.

Hvor længe har du gjort det?
K: jeg sejlede med den i 2 år, det var ellers dejligt, men til sidst sååå. Jeg skal jo ha’ en god helbredsattest for at sejle med den og det er søfartsstyrelsens lægeattest man bruger, såå det… der er ikke gjort noget ved mine tænder endnu (OBS K har dårlige tænder), jeg vil så gerne ud at sejle igen.

Og det kan du ikke pga. dine tænder?
K: nej nej, det er fordi du skal sejle i 5 mdr. og være sygemeldt for at gå til tandlægen, det må man jo ikke, så er det jo spild af tid og spild af ressourcer, ikk. Man sejler nogle gange 2 dage og sejler til Island eller den nærmeste tandlæge som det hedder, ikke også?

Vil du fortælle hvordan din hverdag er?
K: ja, min hverdag startede… jeg vågnede ovre i SG, ikke også?, hvis der har været plads, så står jeg op halv 6, nogen gange 5, så samler jeg lidt flasker indtil morgencaféen er åben. Fordi der er masser af flasker, sådan en morgenstund, hvor de ikke er samlet op af andre endnu. Det er mest øl jeg samler. Det er hverdagen for hjemløse, for at holde sig varm. Det tager smerten af fryseriet, du ved.

Så kommer du herover i Morgen caféen, og er her indtil de lukker?
K: Ja, så midt om aftenen så begynder jeg at halv tigge rundt til folk, om de ikke har en lille mønt de kan undvære. Til øl, ikke andet end øl og selvfølgelig lidt cigaretter, de bliver aldrig brugt til mad, hehe. For vi har jo morgen caféen og dem derovre, hehe.

Så du spiser kun på morgencaféen og derovre(SG)?
K: ja. Nogle gange skal det være helt galt…. Jo når jeg får min kontant hjælp så spiser jeg da lidt i Shang Hai, som det hedder. Lige ved siden af gammel- golftorv og Købmargade der ligger sådan en Shang Hai China Box, du får 3 retter, ikke også, til afveksling. Det er også godt nok.

Hvad får du så eftermiddagen til at gå med?
K: jamen vi venter, samler flasker… det værste er når det regner, ikke også, så skal vi i læ. Så venter vi i sådan nogle opgange.

Hvad gør I om vinteren?
K: Ja, der… nogen gange så kommer vi ind i nogle vaskerier og nogen gange så bliver vi smidt ud, så kommer politiet og smider os ud og alt det der halløj der. Fordi det ikke er sådan et værested for hjemløse, så bliver vi smidt ud. Nu ved jeg ikke hvad den vej hedder, som vaskeri ligger på, men det lukker automatisk. Så kan vi holde varmen derovre i mens, efter kl 21 så lukker dørene automatisk og så kommer der ikke nogen folk før om morgenen kl 5. Så kan vi lige nå at sove hvis der ikke har været plads derovre (jf SG) ikke også. Den derovre SG den åbner jo, fx mandag så lukker den kl. 2 og åbner først til midnat, det samme i weekenderne ikke også. Så går vi lidt ovre i Folkets hus og venter der, og når vi så har råd til en kop kaffe, så får vi også det.
Det koster penge?
K: ja 8 kroner for en kop kaffe
Hold da ferie!
K: ja hehehehe

K: ja jeg kunne ellers tænke mig en lejlighed. Jeg har 3 sønner, de er voksne alle sammen, den ældste er 24, den yngste er vist 21.
Dine børn bor de også i Danmark?K: ja de bor i Danmark, der bor 2 i sønderborg og én i Aalborg. Jeg har en med en dansk forhenværende sammenlever og 2 med en grønlænder, de er knægte alle sammen. Det er derfor jeg ku tænke mig sådan en lejlighed ikke også, så jeg kan få besøg af dem. Og jeg har ikke engang set dem siden jeg kom herned, fordi jeg har ikke lyst til at vise mig i sådan en tilstand ikke også. Det har jeg sgu ikke lyst til. Jeg ringer hverken til dem, fordi jeg har ellers numrene på dem. Det værste er nogen gange at jeg er bange for at møde dem på gaden når jeg står og tigger, ikke også, og er skide hamrende fuld, det bliver man jo nogen gange. Så derfor har jeg bedt ham der gadeplans arbejderen Jacob om at hjælpe mig lidt i kommunen, det er dem der hjælper folk, hjemløse.

Med at finde en lejlighed?
K: nej, sådan hvad de har brug for, han ringer rundt i forskellige, hvis de ikke har fået kontanthjælp og alt muligt. Hvis der er nogle problemer overhovedet. Så, nu har jeg mistet det tre gange, den der aftale med kommunen pga. jeg har så travlt med at drikke. Ligesom i går, da jeg skulle til tandlæge, der kunne jeg heller ikke vente, fordi jeg bliver helt rastløs over at vente bare en halv time. Man bliver helt dranker fordi det er jo kun drankere du omgås med – altså hjemløse nogle af dem de er jo bare sådan nogle narkomaner eller misbruger, som det hedder ikke også?

Du drikker kun øl?
K: Jeg drikker kun øl og jeg ryger ikke – ja jeg ryger ikke – jo nogle gange det er meget sjældent. Jeg gider ikke. (Hash)

Er det til at få plads om aftenen på varmestuerne?
K: Nej, der kommer så mange, nu f.eks. de der sigøjnere de er på påskeferie, de kommer nok snart igen, men nu er der en masse østerlændinge, de er ude og overtage plads, så vi hverken kan få plads. Nogle gange så er der kun 3 danskere og resten er østerlændinge og sigøjnere og rumænere og du ved.

Det kan man også mærke i Morgencaféen.. Har det betydet meget?
K: Ja det betyder meget for os, de har jo faktisk beregnet behovet på de danske hjemløse – det er dem der betaler trods alt skat, deres kontanthjælp også, så jeg synes vi har få rettigheder, ikke også, for at komme ind. Jeg har ellers sagt til hende der lederen på SG, om hun ikke vil ordne det på den måde – halvdelen skal være dansker og halvdelen østerlændinge, men det kan ikke lade sig gøre. Det eneste vi kan gøre er, at komme så tidligt som muligt og hvis du kommer tidligt er du sikker på at komme ind ikke også, men hvis du kommer lidt senere er der sgu ikke plads, så må du sove udenfor.

K: En dårlig ting ved SG er at der bruger de, de samme tæpper i 4 dage og hjemløse er normalt beskidt og nogle gange har han sovet på gade og stinker af bare lort også bruger de tæpper i 4 dage, også bliver de rodet sammen også ved du ikke hvem der tager det næste gang du kommer, så skal du bruge det der sure tæers og ildelugtende tæppe hver gang. Så jeg har ellers også forslået dem om vi ikke kunne få rene lagner eller tæpper hver gang, men det har de sgu ikke råd til, siger de. Det koster ikke anden end 600.000 så vidt jeg ved. Kun og kun, de får bidrag fra hele omverdenen, de sælger tøj brugt også nogle donorer eller hvad det hedder. Det er hvad de drives af de herberger. Ellers er der sgu ikke råd til det fra staten af.

Har du haft lejlighed før?
K: Jeg har haft en lejlighed for mange år siden, men så var jeg ude at sejle, så misbrugte en jeg havde til leje det hele, sparkede døren ind, så jeg rejste bare væk fra det. Men det er sgu svært at være hjemløse, det koster sgu også penge, når der ikke er plads på de hjemløses, skal du prøve at finde venner, du vader rundt i hele byen. Man har aldrig fred, nogen gange har man ikke råd til busbillet for du har så travlt med at penge til øl.

Har du været alkoholiker hele tiden mens du har været i Danmark?
K: Nej, det har jeg faktisk ikke, når jeg sejlede, sejlede jeg nogle gange i 4 måneder, men når jeg kommer hjem, drikker jeg selvfølgelig. Man kan ikke være alkoholiker når man er ude at sejle, der må du jo ikke drikke. Og hvis jeg havde været helt alkoholiker, var jeg blevet smidt af skibet, eller selv valgt at blive hjemme. Nu har jeg trods alt sejlet i 2 år, men det var bare på grund af tænderne og så pga. min morbror og forh. Samlever døde, så begynder man også at drikke og hun drak også. Til gengæld så har jeg sgu arbejdet godt, men når jeg så endelig kommer hjem, så er du hjemløs, hjemløs og hjemløs, fordi systemet ikke gider at hjælpe dig, selvom du har henvendt dig til AKB lejligheder. De gider ikke hjælpe en, der betaler skat, den danske stat og det har jeg altså gjort i alle de år jeg har sejlet, der har jeg betalt dansk skat. Det mærkelige er, at de gider ikke hjælpe mig, men de gider godt hjælpe alle andre til herberg og pensionater og sådan noget og jeg gider ikke bo på herberg, for der er narkomaner og alle de der. Det er ikke nok med at jeg er involveret i hash nu, men hvad ender det med, hvis jeg kommer i herberget, hvor de har alt faktisk, ikke også… Pensionater gider jeg heller ikke, jeg vil sgu heller havde en ordentlig 1-værelses lejlighed, det må sgu også være rimeligt.

Hvad savner du mest som hjemløs?
K: Det er bare en lejlighed, fordi jeg tror jeg vil falde til ro, hvis jeg ikke længere omgås med de folk jeg render rundt med, fordi de også er hjemløse. Nu har jeg valgt det selv, så jeg kan ikke bebrejde folk at jeg render rundt.

Er der noget positivt ved at være hjemløs?
K: Ja, så har jeg sgu prøvet at være hjemløs, ikke også, det har jeg været glad for i stedet for at blive presset. For første gang jeg kom herned, der så jeg sådan en, der sælger aviser – hjemløs, hus forbi, men det var sådan en misforståelse dengang. Der sad jeg, jeg er sgu ikke hjemløs, hvorfor skulle jeg købe den, men nu kan jeg sgu forstå det ikke også, at de har brug for penge og alt det der og det går til et godt formål, de penge der kommer ind – det støtter alt det der med hjemløse, så de kan få mad og de kan få sådan nogle turer nogle gange. Nu har de så arrangeret en tur til Tværsted, det har jeg tilmeldt mig. Det var meningen jeg skulle til Hærvejen og køre med hestevogn,(…) Det er sgu skønt at være hjemløs nogle gange, nogle gange er det bare ren elendighed.

Hvad med sammenholdet blandt de hjemløse?
K: Jo sammenholdet er stærkt, der er nogle der ryger hash og nogle på metadon og nogle der kun drikker, så lidt fordelt.
Men I passer på hinanden?
K: Ja ja alle sammen. Jeg har sgu ikke noget imod sådan en der stikker, de skal bare ikke gøre det derovre (SG, Morgencaféen) mens vi er der.

Møder du fordomme mod hjemløse i hverdagen?
K: Nej det synes jeg ikke jeg har oplevet. Sidste gang jeg var ved at rode i en skraldespand efter flasker kom en dame og inviterede mig på café Louise, jeg sagde ”nej det skal du sgu ikke gøre”, ”kom nu med, jeg skal nok give en omgang” sagde hun. Det var dejligt. De fleste er flinke og venlige men der er nogle der ikke er. Det er mest danskere der er venlige – alle de der 2. generationsindvandrere kan man ikke spørge om penge. Det er mest danskerne der giver noget, når man tigger giver de, men når man spørger giver de ikke en skid, så siger de bare ”gå væk din junkie”, selvom man hverken er junkie, jeg kan godt lide det, hvis de sagde ”dranker” det gør ikke noget hehehe… men ikke junkie, det kan jeg sgu ikke lide.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar